Warning: Undefined array key "scrolling" in /customers/0/b/0/trendyflash.nl/httpd.www/webdesign/wp-content/plugins/cookiebar/cookiebar-wp.php on line 34 Warning: Undefined array key "always" in /customers/0/b/0/trendyflash.nl/httpd.www/webdesign/wp-content/plugins/cookiebar/cookiebar-wp.php on line 37 Warning: Undefined array key "top" in /customers/0/b/0/trendyflash.nl/httpd.www/webdesign/wp-content/plugins/cookiebar/cookiebar-wp.php on line 40 Warning: Undefined array key "blocking" in /customers/0/b/0/trendyflash.nl/httpd.www/webdesign/wp-content/plugins/cookiebar/cookiebar-wp.php on line 46 Warning: Undefined array key "no_geo_ip" in /customers/0/b/0/trendyflash.nl/httpd.www/webdesign/wp-content/plugins/cookiebar/cookiebar-wp.php on line 55 Warning: Undefined array key "hide_details_btn" in /customers/0/b/0/trendyflash.nl/httpd.www/webdesign/wp-content/plugins/cookiebar/cookiebar-wp.php on line 58 Warning: Undefined array key "policy_main_bar" in /customers/0/b/0/trendyflash.nl/httpd.www/webdesign/wp-content/plugins/cookiebar/cookiebar-wp.php on line 61 Marketingmodellen | Webdesign - Webhosting - Promotie

Webdesign – Webhosting – PromotieWebdesign index Nederland

off Marketingmodellen

D Blogger to Webdesign  

Marketingmodellen

Een ondernemer heeft verschillend tools om zijn bedrijf op de markt te zetten, strategie te bepalen, producten te ontwikkelen of zijn website te verbeteren. Deze marketingmodellen zijn niet slechts een invuloefening maar een denkmodel, zodat de ondernemer gaat nadenken over zijn bedrijf en welke koers er gevaren gaat worden. Het is een continue proces, aangezien zowel de interne als externe omgeving aan verandering onderhevig is.

De 6ps’s

En van de bekendste modellen is de 5p’s, tegenwoordig de 6p’s of zelfs 7p’s. Per bedrijf kan dit verschillen, echter is de 6p’s voor de meeste bedrijven toepasbaar. Dit model is vooral geschikt om toe te passen, voordat een bedrijf gaat starten. Het kan opgenomen worden in het bedrijfsplan die aangeboden kan worden aan een bank om een krediet te verkrijgen om het bedrijf op te starten. De 6p’s staan voor:

Product
Prijs
Plaats
Promotie
Presentatie
Personeel

Over deze 6 aspecten gaat een ondernemer nadenken, beschrijven en bepalen op welke wijze het bedrijf de markt gaat bedienen. Dit betekent dat de ondernemer de “marketingmix” gaat bepalen.

Het product (of dienst) geeft aan welke producten er aangeboden gaan worden, waarbij ook te denken valt aan de kwaliteit, garantie en aanvullende services.

De prijs die voor dit product gevraagd gaat worden, waarbij eventuele kortingen (of juist niet) bepaald kunnen worden. Een prijsstelling kan gebaseerd zijn op de kostprijs vermenigvuldigd met een opslag voor het ondernemersrisico en winst.

De plaatst is erg belangrijk om in één keer goed te bepalen. Bij zowel een kooppand maar ook huurpand is dit niet snel te wijzigen. Een foutieve beslissing ten aanzien van de locatie en de kosten lopen hoog op.

Promotie en presentatie geeft aan op welke wijze er marketing gevoerd gaat worden en hoe het product eruit ziet. Luxe vormgeving bij kwalitatieve producten of felle kleuren bij minder kwalitatieve producten. Een ondernemer kan hierbij de hulp inschakelen van een deskundige.

Het personeel is het visitekaartje van het bedrijf. Goed en vriendelijk personeel kan van essentieel belang zijn voor het slagen van een gezonde bedrijfsvoering.

BCG-matrix

Zojuist zijn de 6p’s kort uitgelegd. Een onderdeel van de 6p’s is het product. Een methode om effectief te zijn met de juiste producten is door het invullen van de BCG Matrix. De BCG Matrix deelt de producten in, in de levensfases van een product, te weten:

Question mark
Star
Cash cow
Dog

Voor een ondernemer is het van belang om een mix van deze fases (met verschillende producten) te verkrijgen. Op deze wijze wordt de winstgevendheid enigszins zekerder.

Een question mark is onzeker. De markt is nog niet overtuigd van het product, waardoor de ondernemer veel moeite (en marketing) moet doen om het product naamsbekendheid te geven. Een kenmerk is hoge marketingkosten en lage omzet.

Een star is een product die bekend is in de markt en waar veel vraag naar is. De winst van de onderneming stijgt en er zijn goede marges. De marketing is gericht op het vergroten van het marktaandeel.

Een cash cow is een product, waarbij de concurrentie toeneemt, waardoor de marges afnemen. Een voorbeeld is een televisie of een computer. De marketing is gericht op het binnenhalen van de klanten door scherpe prijzen, kortingen of extra te bieden bij het product.

Een dog is een product waarbij zowel de prijs als aantallen in een neerwaarts spiraal zitten. Er zijn al concurrenten die de markt verlaten vanwege de lage omzet en lage marges. Een manier om dit product te blijven aanbieden is door het verlagen van de kosten, waaronder de marketing kosten. Er kan uiteindelijk gekozen worden om het product te dumpen of door de voorraad die nog aanwezig is te verkopen. Te lang wachten met afstoten kan financieel verlies opleveren. Andere partijen nemen dit verlies voor “lief”, om de afnemers het product als service aan te bieden.

Overige:

Website Apeldoorn

SEO Eindhoven

Dit reclame-artikel is geplaatst door (Kennisdelen.org), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.

Comments are closed.