Het komt nog vaak voor dat bedrijven aan de slag gaan met Internet marketing, zonder eerst een gedegen strategie op te stellen. Een gemiste kans, aangezien je op die manier iets doet waarover niet goed is nagedacht en daardoor het rendement vaak niet optimaal is. Maar hoe stel je een strategie op? En welke onderdelen van Internet marketing dien je daarin mee te nemen?
Begin met het stellen van doelen
De eerste stap is dat je bepaalt welke doelstellingen je met jouw Internet strategie wilt behalen. Denk daarbij niet alleen aan ingevulde contactformulieren of bestellingen in een webshop, maar ook aan een toename van het aantal bezoekers op de website of het aantal pagina’s dat gemiddeld genomen door een bezoeker wordt bekeken. Om een verkoop te realiseren of een contactformulier ingevuld te krijgen, is er immers eerst verkeer nodig en zullen je bezoekers langere tijd op je website moeten blijven. Maak dus onderscheid tussen secundaire en primaire doelen.
Bepaal welke online marketing middelen je wilt gaan gebruiken
Wanneer het over online marketing gaat heb je keuze uit een groot aantal middelen waarmee je je doelstelling kunt realiseren. Vaak is een combinatie van meerdere opties beter dan wanneer je focust op slechts een middel. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die enkel SEA inzetten en SEO grotendeels links laten liggen.
De kracht van een gemengde online marketing aanpak
Door met SEA aan de slag te gaan krijg je steeds meer inzicht in de zoekwoorden waarop jouw doelgroep je weet te vinden en waarop je jouw website kunt optimaliseren. Door vervolgens met SEO aan de slag te gaan, kun je er ook voor zorgen dat je via de organische zoekresultaten bezoekers naar je website krijgt.
Als je daarnaast ook e-mail marketing inzet, kun je ervoor zorgen dat jouw doelgroep vanuit de nieuwsbrief op de site terecht komt en wellicht een contactformulier in gaat vullen of een aankoop doet. Zoals je begrijpt zorgt de combinatie van SEA, SEO en e-mailmarketing in dit voorbeeld ervoor dat de kans dat je je gestelde doelen gaat behalen een stuk groter wordt.
Maar denk verder dan alleen de bovenstaande combinatie. Doordat je met SEA, SEO en e-mailmarketing aan de slag gaat, krijg je waardevolle inzichten over welke informatie jouw doelgroep graag wilt lezen. Dat kun je onder andere afleiden door te kijken op welke items in nieuwsbrief het meeste is geklikt. Laat vervolgens over die onderwerpen blogs schrijven. En vergeet ook niet om je SEO teksten aan te passen op zoekwoorden die met het onderwerp te maken hebben.
Analyseer je statistieken en voer verbeteringen door
In de uitvoering van jouw online marketingstrategie zal je na verloop van tijd steeds meer statistieken verzamelen waaruit je waardevolle data kunt halen om je strategie (indien dat nodig is) te verbeteren. Zo kun je er gaandeweg bijvoorbeeld achterkomen dat bepaalde zoekwoorden die in jouw advertenties in Google naar voren komen niet goed converteren en dat je daardoor beter voor andere zoekwoorden kunt kiezen. Ook zal je nadat je een aantal nieuwsbrieven hebt verzonden ervaring krijgen in wat wel en niet werkt en kun je daarop de volgende nieuwsbrieven afstemmen.
Maak jouw online marketing dynamisch
Zoals je inmiddels begrijpt, is een Internet marketing strategie allesbehalve statisch en kan het ook zo zijn dat er gaandeweg de uitvoering nieuwe ontwikkelingen op online marketing gebied ervoor zorgen dat je jouw strategie drastisch dient aan te passen. Bovendien kun je nog zo’n goeie strategie opstellen, maar uiteindelijk zal uit de praktijk moeten blijken of je ideeën inderdaad aanslaan en het gewenste rendement opleveren. Daarom is het belangrijk om je strategie in hoofdlijnen uit te zetten en vervolgens tijdens de uitvoering steeds te verbeteren. Op die manier weet je in hoofdlijnen wat je doelen zijn en hoe je die kunt bereiken, maar heb je alle vrijheid om bij te sturen en te anticiperen op ontwikkelingen.
Online marketing uitbesteden
Het kan natuurlijk zo zijn dat je simpelweg niet alle kennis in huis hebt om meerdere vakgebieden binnen Internet marketing zelf uit te kunnen voeren. In dat geval is het verstandig om een externe partij in te schakelen die wel over de juiste kennis beschikt. Op die manier profiteer je van een bredere aanpak zonder dat je daarvoor personeel in dienst hoeft te nemen. Zorg in ieder geval dat een tekort aan kennis en kunde geen effect op jouw strategie heeft, want zoals je heb kunnen lezen laat je dan kansen liggen!