Influencer marketing maakt gebruik van social Influencers die erg populair zijn op meerdere
social media platformen. Deze personen kunnen een specifieke doelgroep bereiken of zelfs
activeren. Social Influencers spreken dus de emoties en mening aan van meerdere
individuen. Merken en organisaties zetten Influencers steeds vaker in voor hun
promotiecampagnes.
Instagram populairste social media platform
Instagram is op de consumentenmarkt het meest effectieve social media kanaal. Op
Instagram kun je door middel van een foto al snel honderden tot tienduizenden mensen
tegelijk bereiken. Op Instagram is het heel goed mogelijk om je te richten op een specifieke
groep mensen. Ook het gebruik van hashtags kan ervoor zorgen dat de post een groot
publiek bereikt. Dit is de exposure waar je naar op zoek bent.
Influencer marketing in Nederland
Ook in Nederland is de populariteit aan het stijgen van Influencer marketing. Veel Youtubers,
bloggers en vloggers gaan massaal aan de slag als Influencer. Veel social Influencers zijn
aangesloten bij agencies en bureaus, deze agencies houden een database bij met een scala
aan Influencers in verschillende niches en branches. Merken en bedrijven kunnen op hun
beurt weer op zoek naar relevante Influencers voor hun gekozen campagne.
Redenen voor Implementatie van Influencer marketing
Er zijn genoeg redenen om te geven om als merk of bedrijf te starten met Influencer
marketing. Influencers hebben veelal een groot publiek en weten op welke manier zij een
specifieke doelgroep moeten aanspreken. De Influencer heeft een soort vertrouwen
opgebouwd waardoor een advertentie veel minder opvalt vanuit het profiel van een
Influencer dan op de homepage van jouw merk of bedrijf. Zij brengen het product of dienst
zo onder de aandacht dat de volgers in de meeste gevallen actie ondernemen. ‘Goed
voorbeeld doet goed volgen’.
Prijskaartje van Influencer marketing
In tegenstelling tot een reclame uiting via radio of tv is Influencer marketing redelijk
goedkoop. Een campagne met Influencer marketing bereikt veel sneller een grotere groep
mensen. Door de persoonlijke touch die Influencers geven wordt het niet gelijk gezien als
advertising en spreekt de social Influencer de doelgroep directer aan. Doordat Influencer
Marketing snel in populariteit toeneemt, is er een grote kans dat ook de prijzen voor een
brand collaboration de komende maanden snel zullen stijgen.
Influencer marketing moet je subtiel gebruiken
Influencer marketing is een uitkomst voor veel merken en organisaties. Maar zorg ervoor dat
je authentiek en creatief blijft. Influencer marketing kan je inzetten op een subtiele en
efficiënte wijze om zo een groot deel van jouw doelgroep te bereiken. Door het vertrouwen
dat Influencers hebben opgebouwd zal het minder snel opvallen als zij een advertisement
posten tussen al hun andere posts.
Een aantal tips voor als je Influencer marketing wilt gaan implementeren:
– Verdiep je eerst in wat Influencer marketing voor jouw merk of organisatie kan
betekenen en ga na welke mogelijkheden er zijn. Bij elk merk of organisatie is
Influencer marketing namelijk toe te passen.
– Kijk bij het selecteren van Influencers niet alleen naar het bereik maar ook naar
welke doelgroep de Influencer aanspreekt en op welke kanalen hij of zij actief is en of
deze aansluit op jouw doelstellingen!
Bron: Juulr.com