Die goede oude tijd. Dat het nog makkelijk was om snel hoog in Google te komen. Ik denk dan met name aan de jaren 00. Er waren nog geen complexe algoritmes zoals Pinguin of Panda. Daar hoefde men dus niet voor te vrezen. Je maakte een pagina aan, noemde het keyword in alle plekken, title, H1, afbeeldingen eigenschappen enzovoort. En dat was het wel.
Vandaag de dag lijkt het wel of iedereen online zit. Veel concurrentie. Indien je niet online vindbaar bent, en dan heb ik het dus over Google, want niemand in Europa gebruikt Bing. De meeste mensen weten geeneens wat Bing is. Chandler Bing? Het personage uit Friends. Nee, de zoekmachine van Microsoft bedoel ik. Enfin, terug ter zake, een website die niet online vindbaar is, is als een restaurant in de middle of nowhere. Je zult binnen een half jaar failliet gaan. Dus is het zaak om goed gevonden te worden in Google.
Moet je dat allemaal zelf bekokstoven? Lastig. Het is niet zo dat je SEO er even bij kunt nemen. Volgens Google zijn er nu meer dan 200 ranking factoren. Klaarblijkelijk kan je niet aan alle tegelijk werken. Waar moet je aandacht aan besteden? Wat verdient prioriteit. Linkruil? Zoekwoorden onderzoek? Klopt die Google Keyword Planner data wel? Hoe fijn is het dan als je iemand in de freelance team hebt die specialist is. Voor dit soort situaties is SEO begeleiding door een expertuitermate geschikt.
Heb je on-page, dat wil zeggen, op de eigen website, wel onder de duim? Maar is met name het aantrekken van links een tijdrovend proces voor jouw onderneming? Dan zou ik willen aanbevelen om te opteren voor uitbesteden aan een linkbuilding professional. Dan kun je zelf je eigen website verzorgen, goede content schrijven, on-page optimalisatie zoals title tags en meta beschrijvingen en buiten de website gaat de linkbuilding specialist ervoor zorgen dat er relevante kwalitatieve linkjes aangetrokken worden. Op die wijze heb je synergie, en betaal je ook niet te veel.
Want aan het einde van de dag. Een Google medewerker gaf het aan, de belangrijkste punten zijn content en links. Daar bestaat het internet ook louter uit als je het goed bekijkt. Documenten met tekst, en verwijzingen tussen al die documenten. Een zoekmachine is niets meer dan een zoekfunctie, een opgedirkte control f functie zoals je die ook hebt in Excel. Focus dus op die bouwstenen.