Gevonden worden in Google heeft veel voordelen en is dé sleutel tot digitaal succes. Als je hoog eindigt bij de zoekresultaten van Google krijg je door de betere zichtbaarheid vanzelfsprekend meer bezoekers op je website en dat is precies wat je wil.
Een goede inhoud van de website is van groot belang en dit vergt tijd en geld. Daarnaast is alleen een goede website niet voldoende: je wil hoog in Google reiken op zoektermen die natuurlijk van belang zijn voor jouw organisatie. De inhoud van je pagina moet aantrekkelijk zijn en in relatie staan met waar de klant naar op zoek is. Een belangrijk begrip hierbij is Search Engine Optimalization (seo), ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Hoe werkt seo precies? En waarom kun je dit proces beter overlaten aan een expert?
Hoe kom je hoger in Google?
Je eigen website is te vinden door de mensen die je bedrijf kennen. Echter moet er ook gedacht worden aan nieuwe bezoekers en potentiële klanten. Daarom is het belangrijk kennis te hebben van je doelgroep: je moet er voor kunnen zorgen dat de services of producten die je aanbiedt passen bij wat de klant zoekt. Zoekwoorden zijn daarbij een belangrijke factor: op zowel de titel van je pagina, de link zelf en de omschrijving.
In het kort: de vraag van de klant (in dit geval het zoekwoord) en het aanbod (jouw website) moeten corresponderen. Wanneer je informatie schrijft op je website over jouw services of bedrijf, wordt er allereerst geadviseerd dat je het interessant moet houden voor je klanten, dus focus niet alleen op zoekwoorden.
Teksten schrijven in het kader van seo is trouwens niet voor iedereen weggelegd: de tekst moet makkelijk leesbaar zijn voor klanten en tegelijkertijd moet de tekst voldoen aan een aantal criteria waar Google rekening mee houdt.
Google scant de content op je website op verschillende manieren waardoor je website een hogere plek krijgt. Ook is het belangrijk dat jouw website op andere relevante pagina’s verschijnt en dat je links terug aanbiedt van deze websites op jouw pagina. Dit heet linkbuilding of backlinks en is een erg tijdrovende klus. Wanneer dit echter op de juiste manier wordt uitgevoerd, heeft dat positieve consequenties voor jouw rang in Google, omdat Google ook rekening houdt met de relevantie van de backlink.
Verder is het belangrijk om je social media (Facebook, Instagram, Twitter, etc.) goed bij te houden en je website en social media met elkaar in verbinding te brengen. Als je berichten vanaf je website ook deelt op social media, dan heb je niet alleen meer kans op lezers, je hebt ook meteen in één klap meer links naar je bericht.
Zorg ervoor dat je website aantrekkelijk is en zeker niet storend of oninteressant. Het gaat erom dat jij beter bent dan je concurrenten, dat jij er tussenuit springt in die zee van bedrijven die dezelfde soort producten aanbieden.
Nog een gouden tip om te stijgen in Google is om op je website een blogpagina bij te houden. Immers, hoe meer inhoud je aanbiedt, hoe eenvoudiger het is om hoger te scoren in Google. De blogpagina moet wel actief bijgehouden worden en er wordt aangeraden om in ieder geval één keer per week een nieuw blogbericht te plaatsen. Daarnaast schijnt Google voorrang te geven aan mobiele websites, dus met deze kennis zou je ervoor moeten zorgen dat je eerst, of in ieder geval ook, een mobiele versie hebt van je pagina.
Laat het over aan de experts!
Het belangrijkste is in ieder geval dat je moet weten wat je kan verbeteren. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag gaan met seo, maar het is vanzelfsprekend veel handiger als je dit kan overlaten aan de experts. Het is nogal een waslijst waar je rekening mee moet houden. Seo kan tijdrovend zijn voor bedrijven die zich ook met andere belangrijke zaken moeten bezighouden. Veel te investeren of juist iets minder? Bedrijven gespecialiseerd in seo hanteren diverse prijzen om het uit handen te laten nemen.
Behalve dat het tijdrovend is, weten seo experts ook veel beter waar jouw klanten naar op zoek zijn, en zullen ze ervoor zorgen dat jouw website deze vragen kan beantwoorden. Soms zijn er slechts kleine aanpassingen nodig hier en daar. Die kleine veranderingen kunnen wel een grote en positieve impact hebben.
De expert zal kijken naar lange-termijn oplossingen en datgene doen dat het beste is voor het bedrijf of de website. Het is het investeren waard, soms heeft je website net dat ene zetje nodig van de professionals om ineens flink te stijgen in Google.
Daarnaast is het proces van seo nooit voltooid, het is iets waar constant aan gewerkt moet worden. De website heeft onderhoud nodig en constante updates. Het kiezen van een seo specialist kost wel even de nodige aandacht, omdat er geen officiële documenten of diploma’s bestaan die bewijzen dat iemand zo’n expert is. Wees daarom alert en bekijk de eigen website van seo specialisten, die er dus flink uit zou moeten zien en waar goede, duidelijke informatie op moet staan. Voor meer informatie over zoekmachine optimalisatie, neem eens een kijkje op ajbonline.nl.
Dit artikel is geplaatst door (Decision Tree), gegevens zijn bekend bij en geverifieerd door de beheerder van deze website.