Wie actief is in de sales kan het beamen: het gaat er vaak erg competitief aan toe. Er zijn targets te halen en bovendien is ook de beloning afhankelijk van de behaalde resultaten. En dat terwijl ze in de sales wel vaker tegen een aantal problemen aanlopen. Wij gingen op zoek naar de belangrijkste problemen en komen ook meteen met potentiële oplossingen op de proppen.
Een zieke werknemer
Wanneer een werknemer plots ziek of afwezig is, gaat de communicatie wel vaker verloren. Interacties met leads en klanten zijn dan niet meer opvolgbaar, zeker omdat je je niet zomaar toegang mag verschaffen tot het mailaccount van een werknemer. Goede afspraken hierover zijn een eerste stap in de goede richting, maar bij plotselinge gebeurtenissen is dat uiteraard niet altijd mogelijk. Daarom is CRM-software handig, omdat de interacties dan gecentraliseerd beschikbaar zijn waarna een andere medewerker makkelijk aanknoopt. Daarom dat ik CRM software vergelijk met een trechter, want alle informatie komt samen op één enkele plek.
Een onoverzichtelijk verkoopproces
In sommige sectoren is het niet ongewoon dat verkopers gelijktijdig aan tientallen deals werken. Hierdoor wordt het vaak moeilijk om het overzicht te bewaren, vergeet men herinneringsmails uit te sturen of neemt men niet op de juiste momenten contact op met de leads. Je kan hierbij zelf het een en ander doen om het verkoopproces beter te structureren en prioriteiten te bepalen. Zo kan je alles netjes bijhouden in een spreadsheetprogramma, maar nog handiger is het om een CRM-programma te gebruiken. Met CRM-software bewaar je het volledig proces in één enkel overzicht en stel je herinneringen in, waardoor je geen enkele kans hoeft mis te lopen.
Er gaat veel tijd verloren aan rapporteren
In de sales is de verloning vaak afhankelijk van de behaalde resultaten. Net daarom wordt er verwacht om uitgebreid te rapporteren over die resultaten. Toch stel je dergelijke rapporten niet alleen op voor de leidinggevende, maar ook voor jezelf. Als je weet waar en wanneer je voornamelijk succesvol bent, kan je nog beter sturen richting geslaagde deals. Maar terwijl rapporteren zo significant is, lopen verkopers wel vaker aan tegen technische beperkingen. Zeker het creëren van duidelijke rapporten via spreadsheetprogramma’s als Excel is niet voor iedereen weggelegd. CRM-software is daarentegen zo ontworpen dat het automatisch rapporten genereert met de belangrijkste inzichten, terwijl je meteen ook over alle verdiepingsmogelijkheden beschikt. Dat is handig voor jezelf en voor het management.
Teamwork is erg moeilijk in de sales
Stijgt de werkdruk? Dan wordt er steeds vaker ingezet op teamwork. Met andere verkopers in zee gaan is dan misschien wel een goed idee, maar dan mag het team niet als los zand aan elkaar hangen. Dat is vooralsnog vaak wel het geval, zeker omdat iedereen op stap is en niet goed weet waar de collega’s mee bezig zijn. Met CRM-software is het dan weer duidelijk welke leads aan welke verkopers zijn toegewezen, wie welke deals opvolgt en op welke meetings de verkopers momenteel aanwezig zijn. De moraal van het verhaal? CRM-software is absoluut niet achterhaald en onmisbaar in de sales.