Het design van een website is erg belangrijk. Het is het communicatiemiddel naar anderen toe en bepalend voor bij de eerste indruk. Er is gebleken dat mensen in enkele seconden iets positief of negatief kunnen beoordelen. Aan de hand van deze beoordeling, bepalen mensen of ze verder willen gaan met de website of doorgaan naar de volgende. Van tevoren moet u dus goed bedenken op welke manier u de doelgroep wilt bereiken.
De truc is om een website er zo sprekend mogelijk uit te laten zien. Dat houdt in dat de website aan moet sluiten bij de huisstijl van de onderneming. De huisstijl omvat een duidelijk logo, geluid, kleuren, een slogan, het lettertype en ga zo maar door. Het is als het ware de presentatie van uw onderneming naar buiten toe. Met een huisstijl kunt u zich onderscheiden ten opzichte van de ander.
Bij het zien van een website moet de doelgroep een goed beeld krijgen van welke diensten en producten u aanbied. Als een website onduidelijk is gepresenteerd, keren bezoekers niet meer zo snel terug. Maar wat is nu een duidelijke website?
U moet voorop stellen dat een website geschikt moet zijn voor uiteenlopende belanghebbende. De (potentiële) klanten moeten aangesproken worden en zoekmachines moeten ervoor zorgen dat de website daadwerkelijk gevonden wordt. .
Het design bij een website moet ook aanspreken. Wij beoordelen een website onbewust op de kleuren en vormgeving. Het is heel belangrijk dat dit in lijn met de huisstijl van de onderneming is gemaakt. Als een onderneming hieraan voldoet, maken (potentiële) klanten sneller de koppeling naar uw onderneming. Deze twee aspecten zorgen mede voor de herkenbaarheid van uw onderneming. Echter kunnen kleuren vele betekenissen en intenties hebben. De één interpreteert een kleur heel anders dan de ander. Hier dient u rekening mee te houden.
Als bezoekers op de website terecht komen is het praktisch gezien, prettig als deze gebruiksvriendelijk en gestructureerd is ingericht. Hierdoor kan een bezoeker doelgericht naar informatie zoeken. De snelheid van de website speelt daarbij een belangrijke rol. Als het te lang duurt, haakt de doelgroep af. Hedendaags verwachten we dat we meteen een antwoord vinden wanneer we informatie zoeken. Als dat niet lukt worden we ongeduldig en raken we geïrriteerd. Een trage website kan bezoekers afnemen en kan zelfs leiden tot stress.
De informatie die u levert moet kwalitatief goed zijn. De informatie moet voldoen aan de verwachtingen van de (potentiële) klant. Als teksten niet vernieuwend zijn of geen boodschap achterlaten is de kans groot dat mensen de website voortijdig wegklikken. Het is cruciaal dat u een juiste schrijfstijl hanteert die aansluit en aanspreekt bij de doelgroep.