Het wordt de dag alleen maar belangrijker. Online. Als je online niet goed gevonden wordt, dan doe je simpelweg niet mee. Er is veel hype rondom AI. Maar feit is dat zoekmachines nog steeds niet zo intelligent zijn dat ze alles uit zichzelf kunnen begrijpen. Video’s begrijpen ze amper. Ik heb het over de inhoud van de video wat er te zien valt. Waar zoekmachines waaronder ook YouTube hun noties omtrent een bepaalde video vooral op baseren zijn de data rondom de video. Dus wat is de bestandsnaam, welke titel heeft men de video gegeven. Wat staat er in de beschrijving. Veelal tekst gebaseerde dingen dus. Denk bij video vooral ook aan transcript.
Schrijf je een transcript alleen voor zoekmachines? In mijn optiek nee, want sommige mensen hebben helemaal geen zin om jouw video helemaal uit te kijken. Ze hebben op zich interesse in de video inhoud, daarom hebben ze erop geklikt, maar ze hebben niet de tijd of de mogelijkheid om de video helemaal uit te zitten. Voor die mensen heb je een transcript nodig. Maar dus ook voor een zoekmachine als YouTube. Ja YouTube is ook een zoekmachine. Het uiteindelijke rangschikken van video’s geschiedt dan voornamelijk op performance metrieken. Wil zeggen hoe vaak is de video overgenomen op andere sites (een embed), hoeveel duimpjes omhoog, hoeveel comments, hoeveel views. Dat soort dingen.
Enfin, al ditzelfde geldt eigenlijk ook voor afbeeldingen. Ook afbeeldingen kan een zoekmachine niet zien. Bij een afbeelding moet je rekening houden met de bestandsnaam, de alt tag en ook de onderschrift.
Je ziet het al, tekst is nog steeds een vrij belangrijk onderdeel van een geslaagde online marketing campagne. Indien je zelf goed kunt schrijven, heel fijn. Dan alsnog, zou ik wel willen aanbevelen om een SEO specialist naar je tekst te laten kijken zodat deze voldoet aan Google richtlijnen van tegenwoordig. Indien je niet zelf kunt schrijven, huur dan een creatieve SEO tektschrijver in. Iemand die goed is met het geschreven woord, een creatieve geest, maar ook bekend met de Google richtlijnen van vandaag de dag.
Dat is meer voor informerende teksten. Ben je juist op zoek naar een schrijver die producten en diensten goed aan de man weet te brengen, denk dan aan een copywriter. Die zullen op SEO vriendelijke wijze jouw producten met een overtuigende verkooptekst in het zonnetje zetten zodat de conversie flink omhoog zal gaan. Dat betaald zich dubbel en dwars terug!